torsdag 3. mars 2011

Dyptrykk

Siden sist gang har vi kommet godt i gang med trykkingen av selvportrett. Det som er viktig når vi trykker trykk med dyptrykk er at vi bruker et fuktet papir. Papiret burde være lagt i vann i et døgn før vi bruker det til trykking. Trykkeprosessen er ganske lik som med høytrykk, men det brukes en annen type trykksverte. Vi kan rulle trykksverten på platen med en valse, eller så kan vi bruke fingeren. Når vi bruker fingeren kan vi på en lettere måte få trykksverten ned i ripene, så noen ganger kan være lettere å bruke fingeren, selv om dette er mer grisete..

Det som er annerledes med dyptrykk er at vi tørker bort trykksverten før vi trykker. Trykksverten trekker ned i ripene, og det er strekene vi ser på papiret. Det er derfor viktig at vi tørker bort overflødig trykksverte fra platen slik at ikke hele trykket blir i en farge. Vi tørker vekk trykksverten først med avispapir og så med tarlatan. Når dette er gjort er vi klare for trykking!

   


















Dette er mitt trykk. Jeg tok i litt for mye når jeg risset inn munnen slik at den ble litt deformert og rar... men dette er en erfaring jeg tar med meg videre!




















Siden vi trykker på pleksiglass kan platen knuse om vi har på for mye trykk på trykkpressen, dette har både jeg, Mari og Emma fått opplevd. Trykkplaten over er Emma sin.




















Mange fine selvportrett!

Vi er snart ferdig med temaet selvportrett. Dette har vært et veldig morsomt tema, både fordi vi fikk kombinere foto og trykk i en oppgave, og fordi det har vært gøy å se selvportrett fra hele klassen. Gleder meg til å begynne med et nytt tema!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar